Uncategorized

کلید برق چیست؟

کلید برق چیست؟

استفاده از کلید برق در صنعت روشنایی به عنوان یک سوئیچ برای روشن کردن دستگاه یا یک لامپ مورد استفاده قرار می گیرد. برای اینکه بتوانیم جریان مدارهای الکتریکی را باز و بسته کنیم از یک کلید الکترومکانیکی استفاده می کنیم با این روش جریان برق قطع یا وصل می شود. اولین کلید الکتریکی توسط توماس ادیسون اختراع شد. در جشن سال نو در سال 1880 میلادی، او قطعاتی را برای نشان دادن نور اختراع کرد که کلید برق یکی از این قطعات اصلی بود.

هنری هولمز یک مهندس اهل کشور انگلیس بعد از ادیسون موفق شد کلید برق را اختراع کند. این کلید سوئیچی از تجمع ناشی از جرقه جلوگیری می کرد و دوام آن را افزایش می داد. همچنین با کاهش زمان اتصال دو کنتاکت الکتریکی در یک مدار، سرعت سوئیچینگ را افزایش می دهد. کلید فشاری در اواخر قرن نوزدهم رایج شد. در سال‌های بعد، سازندگان آمریکایی سوئیچی به نام کلید ساختند که در آمریکا بسیار مورد استفاده قرار گرفت.

امروزه تولیدکنندگان قادر به تولید محصولاتی با خواص ویژه هستند. چیدمان های مختلف داخلی ساختار کلید برق، روش های مختلف کنترل، محفظه ها و اندازه های مختلف همگی نمونه هایی از تسلط بر جزئیات اولیه کلید و پریزهستند. کلیدهای امروزی می توانند از ساده ترین تا پیچیده ترین برای روشن و خاموش کرن متغیر باشند.
این شرکت های صنعتی به منظور تنوع بخشیدن به محصولات خود از مواد مختلفی در قسمت بیرونی این محصول یعنی بدنه در سوئیچ هایی که برای مصارف غیر صنعتی تولید می کنند استفاده می کنند.

آنها همچنین طراحی رسمی خود را مطابق با سلیقه مشتریان بهبود می بخشند. رویه نسل اول از مواد چینی ساخته شده بود، اما به تدریج موادی مانند باکلیت و مواد پلیمری نسل جدید مانند ABS  جایگزین مواد قدیمی شدند. کلیدها اشکال مختلفی دارند. انواع تک پل یا دو پل ،دایمر و لمسی نمونه هایی از انواع جدید مکانیزم های کلیدی هستند.
در سیستم های روشنایی مسکونی و تجاری سبک، کلید چراغ به طور مستقیم مدار برق لامپ ها را کنترل می کند. در سیستم های روشنایی بزرگ، مانند کاربردهای صنعتی یا سیستم های روشنایی در فضای باز، جریان مورد نیاز برای سوئیچینگ دستی می تواند بسیار زیاد باشد. در این کاربردها، سوئیچ ها توسط یک رگولاتور قدرت کنترل می شوند، یک رله که به کلید دستی اجازه می دهد با ولتاژ کمتر یا سیم کشی کمتری نسبت به مدار برق مورد نیاز کار کند.

 

ساختار و تاریخچه پریز برق

در ساخت و ساز روشنایی، یک سوئیچ اغلب برای کنترل چراغ های الکتریکی، وسایل متصل دائمی یا پریزهای برق استفاده می شود. زمانی که برق برای اولین بار در دهه 1880 به خانه ها رسید، برای روشنایی بود. اما نیاز به سایر لوازم خانگی برای برق و تامین آنها از طریق لامپ امکان پذیر نبود.
در حدود سال 1885، دو مدل پریز دیواری و دو شاخ قابل مشاهده در بریتانیا فروخته شد. با گذشت زمان و با تبدیل شدن استفاده از جریان الکتریکی به روش رایج کار با لوازم خانگی، نیاز به اتصال ایمن به سیستم الکتریکی افزایش یافت.
یک مهاجر آلمانی به نام گوستاو بینزوانگر، که کمپانی جنرال الکتریک را تاسیس کرد، او حق اختراع یک دوشاخه و پریز را با استفاده از یک سیستم اتصال متحدالمرکز در سال 1895 دریافت کرد. در سال های بعد، یک مخترع آمریکایی به نام هنری هابل چندین نمونه دیگر از دو شاخ و سوکت را اختراع کرد.
اولین طرح دو شاخه هابل دارای دو شاخک گرد بود که با آنهایی که قبلاً در اروپا استفاده می شد متفاوت بود. این به این دلیل است که انتهای پین ها دارای سوراخ های حلقه ای مانند دو شاخه سوکت فعلی بودند و دو شاخه به طور مثبت به پایه متصل شده بودند . در دهه 20 قرن بیستم، دوشاخه سه پینی رایج شد. این قالب با انحراف جریان اضافی به زمین از برق گرفتگی جلوگیری می کرد

کلیدهای تک پل تنها برای باز و بسته کردن یک مدار استفاده می شوند، اما کلیدهای دو پل برای قطع و وصل دو مدار استفاده می شوند. کلید دو پل معمولا برای لوستر استفاده می شود و تعداد لامپ ها باید از دو بیشتر باشد.
کلید و پریز تایمر دار
این نوع قطعات در مکان هایی مانند پاسیو و پله ها نصب می شوند که لامپ نباید همیشه روشن بماند. کلید تایمر و پریزها قابل تنظیم زمان بوده و امکان کنترل زمان روشن یا خاموش شدن آنها وجود دارد.
کلید های مجهز به سنسور حرکتی
کلید های مجهز به حسگر حرکتی مصرف انرژی را تا حد زیادی بهینه می‌کند، زیرا تنها زمانی روشن می‌شود که افراد حضور دارند و پس از مدتی خاموش می‌شود. از این نوع دستگاه در راهروها استفاده می شود.

در جاهایی که میزان نور باید یکنواخت باشد از کلیدهای دیمر استفاده می شود. این دکمه ها شدت نور را تنظیم، کاهش یا افزایش می دهند. از این نوع کلیدها در مکانهایی مانند تئاتر استفاده می ‌شود.
کاربرد کلید و پریز تبدیل
از این نوع کلید برای روشن و خاموش کردن یک لامپ یا گروهی از لامپ ها از دو نقطه استفاده می شود. معمولا از کلید تبدیل برای راهروها، راه پله ها، اتاق های دو در و سالنهایی با خروجی ‌های مختلف و همچنین ساختمان های مسکونی استفاده می شود.
کلید و پریز ارت دار
این پریزها دارای سیم های ارت هستند که برای تخلیه برق به زمین متصل هستند. این سیم با انتقال جریان الکتریکی ساطع شده به مدار از برق گرفتگی افراد جلوگیری می کند.
نحوه عملکرد کلید برق یو پی اس
این نوع پریز، دستگاه متصل به آن را به منبع برق متصل می کند و با قطع برق، آن دستگاه همچنان روشن می ماند.

قسمت های مختلف کلید و پریز

مکانیزم داخلی به ساختار داخلی کلید و پریز از جمله سیم پیچ، اتصال داخلی و تعداد پل ها (تک پل و دو پل) اشاره دارد.
قاب کلید و پریز
قاب کلید و پریز به قسمتی اطلاق می شود که به دیوار متصل شده و قابل مشاهده است. کلید و پریزهای مدل های قدیمی ساخته شده به قاب پیچ می شدند، اما مدل های جدیدی که به بازار می آیند به قاب ثابت نمی شوند، بلکه به سادگی روی دیوار نصب می شوند. مکانیزم کلید و پریزهای جدید فنری بوده و به راحتی در عمق دیوار نصب می شود.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *